Korsets Menu
Regere Med Kristus
Af Derek Prince

Som med alle nye begyndelser, giver det en følelse af spænding, forventning og håb at tage hul på et nyt år – og et nyt årti. Selv når vi ikke fuldt ud forstår begivenhederne i vores liv, eller hvad der skal komme, kan vi stole på, at Herren altid er på arbejde, udfører sine formål og etablerer sit rige. Faktisk er det et rige, som du og jeg vil have en rolle at spille i. At forstå, hvordan vi forbereder os til vores fremtidige rolle i hans kommende rige, vil være vores fokus i denne undervisning. "Forberedelse til at regere med Kristus."

Gennem hele vores liv bliver vi altid forberedt. Jeg husker tydeligt et eksempel fra mit eget liv, da jeg var 15 år gammel, hvor jeg gik på Eton College i England på et stipendium, jeg havde vundet året før. Det blev annonceret, at alle eleverne ville blive konfirmeret i den anglikanske kirke. Men jeg var allerede desillusioneret over kristendommen og ønskede ikke at deltage. Men min far insisterede, og så jeg gennemgik alle processer og procedurer for bekræftelse.

Der ville gå år, før jeg ville forstå, at under disse tilsyneladende endeløse timer i gudstjenester, blev Guds ord og troens frø plantet i min sjæl. Den begivenhed, jeg allerhelst ville undgå – bekræftelse – var faktisk en af de vigtigste milepæle i min tid på Eton. Det var en forberedelsestid, som Gud vidste, at jeg ville få brug for, så jeg kunne opfylde min rolle i hans plan for hans rige.

Er Guds Sande Formål Vores Formål?

Da jeg var på Eton, tænkte jeg ikke på Guds rige eller min rolle i det. Jeg var på Eton for at forberede mig på mit liv i denne verden. Jeg har dog bemærket, at selv som kristne, når vi taler om "Guds hensigt med vores liv", tænker vi måske også kun på dette liv - livet i denne verden. Hvem skal jeg giftes med? Er jeg på den rigtige skole, kirke eller karriere? Er jeg kaldet til verdsligt arbejde eller til tjeneste?

Selvom disse er vigtige spørgsmål i livet, der fortjener vores tid og opmærksomhed, har de kun en begrænset indflydelse. Jeg tror, at Helligånden lægger endnu større vægt på at forberede os til ei liv, der vil ske hinsides dette liv – vores evige liv. Hvordan vi bør reagere på den tilskyndelse fra Helligånden er grundlaget for denne undervisning, "Forberedelse til at regere med Kristus."

Negative Kontra Positive Formål

Lad mig begynde med at stille dette spørgsmål: Er du klar over, at Gud har et dobbelt formål med at forløse os?

På den negative side er Guds første formål med vores forløsning at redde os fra helvede. (Det bør vi være evigt taknemmelige for!) Så meget som vi har brug for at blive mindet om, at helvede er virkeligt, at det er evigt, der er et formål, som vi er blevet forløst til. Hvad er det formål? Det er strålende positivt. Gud har forløst os for at forberede et folk til sig selv, som vil dele tronen med Kristus!

Lad os se på nogle få løfter fra Skriften, der vedrører denne sandhed.

"Ved du ikke, at de hellige skal dømme verden?" (1 Kor. 6:2)

"Da sagde Jesus til dem: "Sandelig siger jeg jer, at i genfødelsen, når Menneskesønnen sidder på sin herligheds trone, skal også I, som har fulgt mig, sidde på tolv troner og dømme Israels tolv stammer. ." (Matt. 19:28)

"De, der vinder sejr og bliver ved med at udføre mine gerninger lige til det sidste, vil jeg give autoritet over folkeslagene, den samme magt og myndighed, som min Far har givet mig. Med jernscepter skal de knuse de genstridige, som man slår de mislykkede lerkar i stykker."
(Åb. 2:26-27)

Forbereder Sig På At Regere

Jesus Kristus ønsker at bringe dig og mig til et sted med utroligt ansvar og privilegier i hans rige. Inden vi går videre, lad os stoppe et øjeblik og overveje, hvad det betyder for os personligt. Hvordan kan du og jeg som kristne forberede os til at regere evigt med Kristus?

For at træde ind i dette fantastiske ansvar med at regere med Kristus, er det afgørende, at du og jeg forbereder os flittigt. Det er ikke nok blot at hævde at være "født på ny". I sidste ende vil det alene ikke bevæge os mod det modenhedsniveau, vi har brug for. Her er nogle af de vigtigste krav, vi skal forberede os til at regere med ham:

1. Udholdenhed

"I har trofast stået sammen med mig i mine prøvelser. Med den autoritet, som min Far har givet mig, lover jeg jer nu, at I skal få lov til at sidde til bords i mit rige, ja, I skal få lov til at sidde på troner og regere over Israels 12 stammer.”" (Luk. 22:28-30)

Mange mennesker startede som Jesu disciple, men kun tolv fortsatte standhaftigt med ham til enden. De alene blev anset for værdige til at regere med ham over Israel.

"For hvis vi døde med ham, skal vi også leve med ham. Hvis vi holder ud, skal vi også regere med ham." (2 Timoteus 2:11-12a)

Hvis vi skal dele Kristi ophøjelse, må vi først have del i hans lidelse og død. Vi er nødt til at fortsætte standhaftigt til enden – gennem mange prøvelser.

2. Sagtmodighed & Ydmyghed

"Salige er de fattige i ånden, for deres er Himmeriget." (Matt.5:3)

"Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden." (Matt. 5:5)

Gud tilbyder ikke sit rige til dem, der er arrogante eller selvhævdende, men kun til dem, der erkender, at de i sig selv er fuldstændig uværdige til en sådan ære. Hanna, Samuels mor, erklærede i sin triumfsang:

"Han [Gud] rejser de fattige op af støvet og løfter tiggeren fra askedyngen for at sætte dem blandt fyrster og få dem til at arve herlighedens trone." (1 Samuel 2:8)

Tusind år senere forkyndte Jomfru Maria – i en endnu større triumfsang – den samme sandhed:

"Han har nedlagt de mægtige fra deres troner og ophøjet de ringe." (Luk 1:52)

3. Renhed

"Kristus, som gav sig selv for os, for at han kunne forløse os fra enhver lovløs gerning og rense sig sit eget særlige folk, nidkær for gode gerninger." (Titus 2:14)

De mennesker, som Kristus anerkender som sine egne, er dem, som han har forløst fra enhver lovløs gerning og renset for sig selv.

Husk på, at der er to sider af denne renselsesproces: den ene guddommelige, den anden menneskelig. I 1 Johannes 3:2 taler apostelen om vores håb om at blive forvandlet til lig Kristus ved hans genkomst; "...men vi ved, at når han åbenbares, skal vi være ham som, for vi skal se ham, som han er." Så tilføjer Johannes i vers 3: "Og enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren." Jesus vil kun rense dem, der reagerer, ved at rense sig selv. Desuden har Gud kun én standard for renhed: "ligesom han [Jesus] er ren."

Hvordan deltager vi i at rense vores egen sjæl? Vi ser fra 1 Peter 1:22, at det er ved at "adlyde sandheden gennem Ånden", hvilket resulterer i "oprigtig kærlighed til brødrene". Den rensede sjæl er en sjæl fyldt med kærlighed.

4. Kærlighed Til Sandheden

Det var ved bedrag, at satan lokkede Adam og Eva til at gøre oprør mod Gud. Ikke overraskende har dette været hans vigtigste våben mod menneskeheden lige siden. I Åb. 12:9 kaldes han "den gamle slange, kaldet Djævelen og Satan, som forfører hele verden."

I 2 Tess. 2:9-11 advarer Paulus om, at denne sataniske taktik vil finde sit ultimative udtryk i antikrist. Han er den, der vil bedrage med al magt, tegn og løgnagtige mirakler, alle dem, der "ikke modtog kærligheden til sandheden."

Her er altså vores eneste beskyttelse: at modtage kærligheden til sandheden. Alle, der nægter at gøre det, vil ikke blot blive bedraget af satan. Gud selv vil sende dem en stærk vildfarelse.

Kærlighed til sandheden er ikke blot overensstemmelse med en religiøs kodeks, hvor "ortodoks" den end måtte være. Det er heller ikke engang at læse din Bibel og have "en stille stund" hver dag. Det kræver en total, uforbeholden forpligtelse til at tro og adlyde Guds ord – en der udelukker alle former for kompromis.

På Jesu tid anerkendte mange jøder, at Jesus var Messias, men af frygt for de religiøse autoriteter anerkendte de ham ikke, "for de elskede menneskers ære mere end Guds ære" (Joh 12:43). Det er essensen af kompromis. Vi skal hver især stille os selv dette spørgsmål: Hvilket betyder mere for mig; Guds godkendelse... eller menneskets?

I Ordsprogene 23:23 råder Salomon: "Køb sandheden, og sælg den ikke." Sandheden opnås ikke billigt. Det kræver, at vi giver os selv til bøn og studium af skrifterne, efterfulgt af praktisk anvendelse i vores daglige liv. Disse discipliner skal prioriteres over de mange former for billig underholdning, som vores verdslige kultur tilbyder. De er en forpligtelse for livet.

Vi advares også mod at sælge sandheden. Vi kan blive fristet til at købe popularitet for sandhedens pris ved at udelade Jesu "hårde ord". At søge og præsentere et evangelium, der ikke kræver noget offer, kan love en nem vej gennem livet. Alligevel modsiger den lette vej Jesu advarsel: "For snæver er porten og vanskelig er vejen, som fører til livet, og der er få, der finder den" (Matt 7:14).

Hvad Kan Jeg Gøre?


Er du seriøs i dit ønske om at få del i Kristi riges regering med ham? Hvis dit svar er ja, vil jeg foreslå, at du afsætter lidt tid til bønsomt at læse de skriftsteder, jeg har citeret ovenfor. Lad Helligånden vise dig, hvordan hver enkelt gælder for dit eget liv, inklusive den smertefulde sandhed om områder, hvor du kommer til kort. Bed så om Herrens hjælp til at foretage de ændringer, der er nødvendige. Jeg tror på, at han med glæde vil give dig sin hjælp.

Du kan bede med dine egne ord eller bruge følgende bøn:

Kære far, Indtil nu har jeg ikke rigtig forstået, at dine formål med mit liv går ud over noget, jeg har forestillet mig.
Jeg ser nu, at du ønsker, at jeg skal regere med din Søn i evigheden.
Hjælp mig venligst, Herre – jeg har brug for så meget forberedelse, og jeg ved ikke rigtig, hvor jeg skal begynde.

Jeg overgiver mig ydmygt til dig. Jeg lover mig selv til et nyt niveau af forpligtelse til Dit Ord og en større lydighed mod Din Helligånd. Vær venlig at grundfæste de egenskaber, jeg har brug for i mit liv; udholdenhed, sagtmodighed, renhed og kærlighed til sandheden. Ved din barmhjertighed og nåde, lad dette være et år med vækst og opfyldelse for mig – for dit riges skyld. I Jesu navn, Amen.


Lammets Blod
OP